sorozat # film # könyv # színház

Az ötödik pecséttel indul az ötödik év...

2020. december 26. 16:30 - gulyásmelinda

Ismét itt a karácsony, eljött az elmélkedések és összegzések ideje, a blogot négy éve ilyentájt indítottam útjára. Szokatlan és különös esztendő áll a hátunk mögött, nagyon sok rossz dolog történt és kevés jó. Lelassult az idő és a tér beszűkült, ajtók záródtak be, lehetőségek szűntek meg, dolgok átalakultak. Kényszerű belenyugvással keressük a jót, amit a helyzetből kihozni érdemes. Nincs társaság, koncertek, se mozi, se színház, van helyette könyv és itthoni filmezés, befele fordulás.

az_otodik_pecset_screenshot_20170911182854_1_original.jpg

Az ünnepek előszele meghozta nekem 1976 sodrából Az ötödik pecsét című klasszikus magyar filmet, a legnagyobb kedvencet. Ez a 107 perces filmdráma maga a tökély, a Fábri Zoltán rendezte nagyszerű élmény, melyet Sánta Ferenc regényéből írtak. A vészterhes 1944-es Magyarországról szól, négy kisember cigarettafüstös elmélkedéséről, melynek tragikus vége lesz. Szinte eszközök és látványvilág nélküli bemutatása a félelmetes időszaknak négy (meg az összes többi) zseniális színész jóvoltából.

A történet egy borozóban játszódik, ahol rendszeresen összeül egy háromfős társaság, negyedikként a csapossal kiegészülve. A háttérben mindennap ugyanaz a verkli szól egy pengőért, látomásként pajzán Bosch képekkel kiegészülve. A fröccsözést néha megszakítja egy-egy légi riadó, alkalmi lövöldözés az utcán és a katonai bakancsok surrogása. A négy kisember mindig talál diskurálni valót a túlélés reményében, Gyurica (Őze Lajos) az órásmester, Kovács (Horváth Sándor) az asztalos, Király László (Márkus László) a könyvügynök és Béla (Bencze Ferenc) a kocsmáros személyében.

Előkerül a borjúszegy elkészítésének receptje is, amikor váratlanul lebiceg a társasághoz egy ártatlanképű  fotóművész, bizonyos Keszei (Dégi István) is, aki alkalmi szócsöve a rendszernek. Ez a háborús veterán mindenkire rábeszélné saját, tökéletesre formált elveit, de mi a tökéletes és honnan tudhatjuk biztosan, hogy az. Ez a felvetés vezet el a NAGY kérdéshez, Gyurica Miklós okleveles órásmester, háromgyermekes özvegyember dilemmájához, minek érdemes lenni, Gyugyu vagy Tomóceusz Katatiki legyen az ember.

Gyurica története mindenkit megráz, akár bevallja, akár nem, de forgatja fejében a dilemmát és forgatja álmatlan testét az ágyban aznap éjjel is. Mindenki próbál dönteni elviekben, majd egy váratlan razzia és súlyos testi sértések után jön a gyakorlati kérdés, na most hogyan tovább. A vallató Civilruhás Tiszt (Latinovits Zoltán) kifejti véleményét fiatalabb kollégájának, elmagyarázza hogyan és mitől működik a rendszer itt és most 1944-ben, ez a film csúcspontja, az erkölcsi mélypont. Innen vezet fel az egyszerű halandó nagy kérdéséhez, tudja-e bántani egy ártatlan, megkínzott embertársát, hogy mentse a bőrét. Mindegyik kisember másképpen dönt, ki így, ki úgy. Elcsattan-e a pofon a kifeszített, megkínzott, haldokló embertárs véres arcán?

Egyetlen kismókus szabadul hajnalban a zárkából, a kínból, magától távoltartott karjaival, hogy "bagatell" életével megmentsen néhány kiskorút a szabadabb "Ejrópának". Zseniális film, apró és nagy kérdésekkel, sok-sok fokhagymával véresen.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://agas-bogas.blog.hu/api/trackback/id/tr2916357990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása